اختلاف طبقاتی در سرطان گرفتن

تفاوت پولدارها و فقرا در سرطان گرفتن 

 

جامعه شناسان معتقدند در جوامع امروزی با مالیاتهای سنگینی که دولتها از قشر مرفه جامعه می گیرند وبا امکانات تقریبا رایگان و مناسبی که در اختیار قشر ضعیف جامعه قرار می دهد،شاهد کاهش فاصله طبقاتی هستیم و اصطلاح مرزبندی های اجتماعی در حال کمرنگ شدن است .اما متاسفانه این تصویر دور از واقعیت است.تاثیر طبقه در جوامع امروز ممکن است کمتر از آن باشد که مارکس تصور می کرد،اما کمتر حوزه ای از زندگی اجتماعی است که اختلافات طبقاتی در آن تاثیر نداشته باشد 

 

حتی اختلافات فیزیکی با عضویت طبقاتی همبسته اند. افراد طبقه پایین در مقایسه با کسانی که در گروههای طبقه بالا قرار دارند به طور متوسط وزن کمتری در هنگام تولد دارند ،میزان مرگ و میر کودکان در میان آنها زیادتر است ،در هنگام بلوغ اندام کوچکتری دارند ،کمتر از سلامت برخوردارندو در سن پایین تری می میرند .انواع مهم اختلالات روانی و بیماریهای جسمانی از جمله بیماری قلبی، دیابت،ذات الریه و برونشیت همگی در سطوح پایین تر ساخت طبقاتی معمول ترند تا در سطوح بالا. 

البته اتفاقی نیست که رفتارها و عادت‌های بهداشتی افراد طبقات پایین جامعه، به کفایت افراد طبقات بالا نمی‌رسد. به عنوان مثال، آنان بیشتر سیگار می‌کشند، کمتر در تمرینات ورزشی نشاط ‌بخش شرکت می‌کنند و کمتر احتمال دارد که احساس کنند می‌توانند به طور فعال در ارتقای سلامت خودشان موثر باشند و... اما یکی از بیماریهایی که تصور همگان بر آن است که گریبان هر قشری را می گیرد و کاری به مرزبندی های اجتماعی ندارد ،انواع و اقسام سرطان است.البته تا حدودی این تصور در مورد برخی از سرطانها صحیح است اما تحقیقات نشان می دهد مرگ بر اثر سرطان بطور کامل مستقل از معیارهای اجتماعی و اقتصادی نیست. 

به نوشته روزنامه لوموند، تحقیقات موسسه مراقبت های بهداشتی نشان می دهد برخلاف افکار رایج ،‌ مردن بر اثر سرطان نه مربوط به سرنوشت است و نه کاملا مستقل از معیارهای اقتصادی و اجتماعی .این تحقیق که زیر نظر کارشناسان موسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه صورت گرفته نشان می دهد وزنه نابرابری اجتماعی در مرگ و میر بر اثر سرطان بسیار قابل توجه است و این وضع همواره ازسال هزار ونهصد و شصت و هشت تا کنون روبه افزایش بوده است. 

سرطانهای مرتبط با طبقه پایین
تحقیقات ایمنی شناسی در فرانسه نشان می دهد که نابرابری های اجتماعی برای انواع سرطان ها بخصوص سرطانهای ریه ومعده و دستگاه گوارش که خطر مرگ و میر ناشی از انها سه تا چهار برابر بیشتر است قابل مشاهده است به نحوی که سرطان معده در مردان شایع تر است و معمولاً در سنین 60 تا 70 سالگی تشخیص داده می شود و همچنین این بیماری در طبقات اجتماعی- اقتصادی پایین شایع تر است و شیوع آن در کارگران و کارهای مشابه اندکی بیشتر از سایر اقشار است. در بروز این بیماری عوامل محیطی همچون تغذیه نامناسب،نداشتن برنامه غذایی منظم و عدم رعایت نکات بهداشتی و ایمنی همچون آهسته خوردن و نبلعیدن غذا تاثیر گذارند و این عوامل از سنین کودکی در فرد اثر کرده و او را در سنین بزرگسالی دچار این بیماری می سازد. 

همچنین بررسی بقاء سرطان‌های مری و معده و تعیین ویژگیهای مبتلایان به این سرطان‌ها نشان داد که در ایران نیز این دو نوع سرطان بیشتر در قشر ضعیف جامعه و در بین مردان مشاهده می شود. این تحقیق همچنین نشان داد محرومیت خطر ابتلا به سرطان های ریه را افزایش می دهد چون احتمال سیگار کشیدن به علت کاهش تنش واسترس های زندگی در افرادی با پیشینه فقیرتر بیشتر است.سیگار کشیدن علت مستقیم هشت مورد از ده مورد سرطان ریه است. 

طبق نتایج این تحقیق ، در میان افراد فقیرتر میزان سرطان ریه سی و هفت درصد بیشتر از افراد مرفه است.
این وضع برای زنان متفاوت است به نحوی که سرطان دهانه رحم درزنان طبقات پائین اجتماعی – اقتصادی بیشتر دیده می شود . به دلیل کم توجهی بیشتر اقشار پایین دست جامعه نسبت به سلامت خود و عدم مراجعه به پزشک تا بروز علائم خطرناک بیماری ،سرطان دهانه رحم که اغلب بر اثر عفونت های مکرر ایجاد می شود ،در این قشر بیشتر مشاهده می شود. همچنین سیگار کشیدن ، تعدد بارداری ، پائین بودن سن اولین آمیزش جنسی و تعدد شریک جنسی نیز عوامل مؤثری هستند که اغلب در طبقه پایین جامعه رواج دارد.
در تحقیقی که از زنان مراجعه کننده به بیمارستانهای تهران به عمل آمد مشخص شد که زنان طبقه محروم جامعه به دلیل ازدواج در سنین پایین(میانگین4/16 سالگی)،میانگین تعداد بالای حاملگی(6 مرتبه)و میانگین سن در تولد اولین فرزند(6/18 سالگی)28 %بیشتر از زنان قشر مرفه مبتلا به سرطان دهانه رحم می شوند.

سرطانها ی مرتبط با طبقه بالا
به نوشته روزنامه دیلی تلگراف نتایج یک تحقیق در انگلیس نشلن داد میزان سرطان پوست در میان زنان مرفه بیست ونه درصد بیشتر از زنانی بود که از رفاه کمتری برخوردارند.این رقم در مورد مردان بیست و هفت درصد بود.این تحقیق استفاده از کرمهای آرایشی-بهداشتی و برنزه کردن پوست با استفاده از دستگاه و یا حمام آفتاب را از دلایل اصلی ابتلا به سرطان پوست عنوان کرده است. 

میزان سرطان سینه نیز در میان زنان ثروتمندتر هفت درصد بالاتر از زنان فقیر است . سرطان سینه معمول ترین شکل سرطان در زنان است و 
یک نفر از هر نه زن طی دوره زندگی اش به این بیماری مبتلا می شود. به گفته محققان سن پایین اولین حاملگی و تعدد بارداری ها و تغذیه با پستان خود از عوامل حفاظت کننده در برابر این نوع سرطان است وچون زنان مرفه زمان تولد اولین فرزند را به تاخیر می اندازند و تعداد فرزندانشان نیز کم است و کودکانشان را نیز کمتر با شیر مادر تغذیه می کنند بیشتر به این سرطان مبتلا می شوند.اما تحقیق جداگانه ای نشان داد افراد ثروتمندتر شانس بهتری برای پشت سر گذاشتن این بیماری دارند و احتمال انکه پنج سال پس از تشخیص بیماری هنوز زنده باشند شش درصد بیشتر از زنان نواحی محروم تر است. 

سرطان پروستات نیز در بین مردان مرفه بیشتر از مردان فقیر جامعه مشاهده می شود.بر اساس تحقیقی که در کانادا صورت گرفت مشخص شد که مردان طبقه بالا به دلیل استفاده بیشتر از غذاهای چرب و همچنین اضافه وزن بیشترشان که در بروز سرطان پروستات نقش عمده ای دارد ، بیشتر از مردان طبقه پایین دچار این نوع سرطان می شوند. 

با اینکه برخی از سرطانها بیشتر مختص طبقات مرفه جامعه است اما در مجموع سرطان بیشتر در طبقه ضعیف جامعه باعث مرگ و میر می شود.بنا بر اعلام موسسه مراقبت های بهداشتی فرانسه خطر مرگ و میر بر اثر سرطان بر حسب سطح سواد و موقعیت اجتماعی در چهل سال گذشته به شدت افزایش یافته است اما به دلیل کم توجهی بیشتر قشر فقیر به پیامهای سلامتی و محروم بودن اغلب آنها از امکانات بهداشتی و همچنین تغذیه نامناسب ، عدم انجام حرکات ورزشی و وجود تنش و استرس در زندگیشان بیشتر دچار سرطان شده و به دلیل عدم مراجعه به موقع به پزشک و ناتوانی از تهیه داروهای و انجام کامل درمان و همچنین داشتن روحیه پایین در مبارزه با بیماری، زودتر از قشر ثروتمند تسلیم مرگ می شوند.

نظرات 1 + ارسال نظر
سامان نعمتی شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 07:21 ب.ظ

گزارش خواندنی بود.نگاه جالب و متفاوتی به عدالت داریدوموید باشید.فقط چرا دیر به دیر آپ می کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد