چه کنیم که در طلا فروشی سرمان کلاه نرود

سوء استفاده طلا فروشان از جهل مشتری 

 

اگر قصد دارید برای خرید طلا به طلا فروشی مراجعه کنید حتما سعی کنید فردی که به زیر و بم طلا آشنا است همراه خود ببرید .در این صورت است که بدون چک و چانه زدن با فروشنده می توانید به راحتی طلایی با قیمت یک میلیون و500 هزار تومانی را کمتر از یک میلیون تومان خریداری کنید. 
 

،با اینکه در حرفه طلا فروشی اتحادیه طلا فروشان و بازرسان سازمان بازرسی نظارت دقیقی و ماهانه بر روی این صنف شغلی دارند اما بسیاری از مسائل فروش طلا فقط و فقط به وجدان فروشنده بستگی دارد که چه میزان از بی اطلاعی و عدم آگاهی خریدار سوء استفاده کند.

تقلبی یا اصل بودن طلا


هر چیزی تقلبی‌اش بد است؛ طلای تقلبی از همه‌چیز بدتر! چون در کشور ما عده زیادی از مردم طلا را بیشتر به عنوان پس‌انداز می‌خرند تا زینت و وای به روزی که سرمایه زندگی کسی تقلبی از کار درآید.

اگر به طلا فروشی مراجعه می‌کنید تا محصول طلایی را بخرید، این امکان که خودتان مطمئناً و 100 درصد بتوانید تشخیص دهید طلایی که قصد خریدار آن را دارید، اصل است یا تقلبی، وجود ندارد. حتی بعضی از طلافروشان به این قضیه اعتراف می‌کنند که با وجود گذراندن دوره‌های فنی تشخیص و تمیز طلا و یا کسب اطلاعات از افراد باتجربه هم‌صنف خود باز هم امکان خطا در تشخیص اصل بودن بعضی از اجناس طلا، وجود دارد. حقیقت این است که هر طلافروشی با صدور فاکتور برای محصول طلا، طلای خریداری شده را تضمین کرده و در قبال اصلی یا تقلبی بودن، آن مسئول است. یک طلا فروش در این زمینه چنین اظهار نظر می‌کند: تشخیص اصل یا تقلبی بودن در اکثر موارد توسط خریداران امکان‌پذیر نیست. اما ما در مقابل فاکتوری که به شما ارائه می‌کنیم، مسئولیت داریم و باید به اتحادیه طلا و جواهر پاسخگو باشیم.

مشکل عیار پایین طلا

عیار بالا و یا پایین طلا نیز از آن مشکلاتی است که خریدار توان تشخیص آن را ندارد و فقط با دستگاههای عیار سنج امکان سنجش عیار طلا وجود دارد .با اینکه کورش گوهربین ،رییس اتحادیه طلا فروشان در این رابطه معتقد است که برای جلوگیری از این مشکل هر 2 ماه یک‌بار طلای واحدهای طلافروشی توسط بازرسان اتحادیه از نظر عیار سنجیده می‌شود اما خود اذعان دارد که این روزها آفت جدیدی دامن طلافروشی‌های شهر را گرفته و آن پایین بودن عیار واقعی طلاها وسکه‌هاست.

گوهربین در این‌باره می گوید: "بعضی از مشتریانی که برای خرید سکه به طلافروشی‌ها می‌روند، سکه‌هایی با عیار پایین‌تر از حد استاندارد را به جای سکه‌های معمولی خریداری می‌کنند و تا زمانی هم که قصد فروش سکه‌ها را نکنند، از تقلبی بودن آنها باخبر نمی‌شوند.چون خرید سکه نیز نیازی به فاکتور خرید ندارد هنگام فروش سکه تقلبی دست مشتری به هیچ جا بند نیست."

رئیس استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان نیز در این خصوص می گوید: در استانداردسازی عیار طلا مشکل ملی و کشوری وجود دارد که سعی ما بر حل این مشکل از مراجع استانی می باشد.
غلامحسین حسینی با اشاره بر اینکه در سال گذشته 38 تا 40 درصد تولیدات در بخش طلاسازی از معیارهای استاندارد خارج بوده اند، می افزاید: این بدان معناست که به جای عیار 750 که عیار استاندارد طلا می باشد، اصطلاحاً طلایی با چهار یا پنج خط تفاوت و با عیار حدود 740 به مشتریان فروخته شده است.
وی ادامه می دهد: در مقابل اجحافی که از این طریق در حق مشتری می شود، برخی افراد، ماهانه بهره های چند میلیونی کسب می کنند، در حالی که طلاسازی که تولیدات خود را در محدوده استاندارد تولید می نماید، ماهانه سه تا چهار میلیون متضرر می شود.
به گفته وی، به علت این کم فروشی، بیشترین ضرر متوجه مصرف کننده می شود، چرا که در موقع فروش، برای طلایی که به اسم عیار 750 خریده است، طلای 740 عیار بوده است و این جدا از مزد ساخت طلاست که در موقع خرید از آن کسر می شود، اما به هر حال مشتری که زمانی خریدار و زمانی فروشنده طلاست متضرر می شود.

غلامحسین حسینی خاطر نشان می سازد: بررسی جدی و کامل این موضوع در راستای حفظ سلامت اقتصادی کشور و حفظ قانون مصرف کننده لازم و ضروری است.

تشخیص خوش ساخت بودن طلا و جواهر

یکی دیگر از مواردی که فقط افراد حرفه ای در زمینه طلا متوجه مشکل آن می شوند ، بحث خوش ساخت بودن طلا و جواهر است.یکی از فروشندگان طلا در این زمینه معتقد است که فقط طلا فروشان با زره بینهای قوی می توانند تشخیص دهند که جواهر کار شده بر روی طلا خوش تراش است یا نه . همچنین میزان فواصلی که بین جواهر های روی طلا وجود دارد نرخ طلا را بالا یا پایین می برد .

وی می گوید : اگر به اندازه یک سوزن بین جواهرات فاصله باشد قیمت طلا به شدت پایین می آید که نشان دهنده بد کار کردن نگین روی طلا است .

این طلا فروش در ادامه می افزاید : خوش ساخت بودن خود طلا که مثلا در انگشتر باید کاملا فرم انگشت را در ساخت حفظ کرده باشد نکته مهم دیگری است که چون فقط حرفه ای های این فن قادر به تشخیص این موارد هستند بسیاری از طلا فروشان از بی اطلاعی خریداران در این زمینه سوء استفاده کرده و سود های کلانی را از این راه به جیب میزنند. این در حالی است که خریدار در هنگام فروش طلایش بیش از 400 تا 500 هزار تومان ضرر میبیند.


ترازوی دقیق


از دیگر مواردی که در خرید و فروش طلا مشکل ساز شده است بحث طراز کردن ترازو است که این مشکل در اغلب مشاغل به چشم می خورد و بیشترین شکایت مشتریان نیز به همین مسئله می باشد.

در خرید و فروش طلا، تعیین وزن آن و سپس تعیین قیمت و تقریباً همه چیز را ترازوهای خاص و دقیق تعیین می‌کند. به نظر می‌رسد به‌صورت کلی هر ترازویی نیز ممکن است دچار خرابی یا عدم دقت شود. در این صورت میزان گرم و در نتیجه قیمت طلای خریداری شده کم یا زیاد خواهد شد. بنابراین نظارت بر میزان دقت ترازوهای طلافروشان امری بسیار ضروری است. به نظر کوروش گوهربین چون ترازوهای طلافروشی‌ها دیجیتالی بوده و از طریق مؤسسه استاندارد کنترل شده است، امکان خطا در آنها وجود ندارد. با این حال سالی یک‌بار نیز ترازوها توسط اتحادیه طلا و جواهر بازبینی و کنترل می‌شود.

اما متاسفانه بسیاری از طلا فروشان در میزاو وزن طلا و نرخ هر گرمی که برای طلا حساب می کنند خطا کرده و ارقامی بالاتر از قیمت اصلی طلا را به مشتری اعلام می کنند . در تایید این مساله همین بس که اگر در یک روز نرخ گرم طلا را از چند طلا فروشی متفاوت جویا شوید هر کدام نرخهای متفاوتی را به بهانه متزلزل بودن بازار جهانی طلا به شما ارائه خواهند کرد.

نو و کهنه بودن طلا

در برخی از مواقع اتفاق افتاده که پس از دو یا سه روز از خرید یک طلا ، خریدار از خریدش منصرف شده و طلا را با کسر قیمت به طلا فروش پس می دهد.اما برخی از طلا فروشان با اینکه اجرت آب کردن طلا را از قیمت طلا کم می کنند اما همان طلا را ظاهری نو دارد مجددا در پشت ویترین قرار می دهند و به مشتری دیگر به همان قیمت اصلی می فروشند.

یک طلافروش در پاسخ به این سؤال که خریداران در این مورد خاص بیان شده، چگونه باید تشخیص دهند که طلا نو است یا کهنه؟ می‌گوید: هیچ ملاکی برای تشخیص طلای نو از طلایی که پس از چند روز به قیمت طلای کهنه خریداری شده(اما هنوز نو است وجود ندارد. طلافروش دیگری در این زمینه می‌گوید: اتحادیه نمی‌تواند بر عملکرد تمامی طلافروشی‌ها نظارت روزانه داشته باشد، تنها عاملی که ممکن است باعث شود طلافروش طلای نویی را که اجرت و سود آن را کم کرده و دوباره آن را خریده، به فرد دیگری به عنوان طلای نو نفروشد، وجدان خود طلافروش است. در غیر این صورت خریدار اصلاً نمی‌تواند این امر را تشخیص دهد.

تشخیص اصلی بودن جواهرات

تشخیص سنگ‌های قیمتی تقلبی از اصل نیز توسط خریداران امکان‌پذیر نیست. این جمله را رئیس اتحادیه طلا و جواهرگفت و افزود: طلافروشان هم اگر می‌توانند اصل را از تقلبی تشخیص دهند به دلیل دوره‌های تمیز و تشخیص تخصصی است که قبل از کسب جواز کسب می‌گذرانند.

ایران دومین مصرف‌کننده طلا و جواهر در دنیاست.وسرانه اندوخته طلا در میان خانوارهای ایرانی حداقل 100 گرم است.بنابر این نرخ سود در این بازار بسیار زیاد است.همانطور که ذکر شد با اینکه نظارتهای دقیقی بر روی کار طلا و جواهر فروشان وجود دارد اما در آخر این وجدان فروشنده است که نرخ طلا را معین می کند و در این بین از دست خریداران آماتور هیچ کاری ساخته نیست .در این حرفه حلال یا حرام کردن مال به اندازه هر سوت طلا مهم و با ارزش است و این در حالی است که به دلیل جهل خریدار امکان سوء استفاده کردن در آن بسیار بالا و وسوسه انگیز است

نظرات 1 + ارسال نظر
مردم شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:47 ب.ظ

سلام
ببخشید شما که هیچ دانشی در رابطه با طلا ندارید چرا اظهار نظر می کنید چطوری میشه یک طلای یک میلیون پانصد هزار تومنی رو زیر یک میلیون بخریم شما وقتی اینقدر بی اطلاع هستی که یک طلا فروش 7درصد سود داره سودش میشه 105000تومن چطوری می خواد 500000هزار تومن رو برای شما کم کنه
پس معلوم میشه که شما هر وقت می خوای بری طلا فروشی طلا بخری از حد معمول می خوای بیشتر چانه بزنی اون وقته که طلا فروش مجبور میشه به شما اضافه قیمت کنه که ضرر نکنه
این کار تو تمام شغلهایی که مردم چانه میزنن رسم شده که باید به مشتری قیمت رو اضافه بگن تا مشتری خوشحال چونه بزنه و جنسش رو بخره
با آرزوی عقل دادن خدا به شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد