تبلیغات غیر مجاز لاغری در اینترنت

 بکش و لاغرم کن

 

«استفاده از شلوارک، گن، ژل، گوشواره، قرص،کرم، گیاهان دارویی، پودر، کمربند، چسب، تزریق آمپول لاغری، دستگاه های لاغری و ... تنها بخشی از روش هایی است که امروزه در مراکز زیبایی و لاغری به افراد متقاضی تناسب اندام معرفی می شود و در اینترنت معرفی می شود»

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و توسعه جهان کنونی و بالطبع رشد جمعیت و افزایش روزافزون رستوران‌ها و فست‌فودها از سویی و همچنین کاهش تحرک از سویی دیگر، هر روز به تعداد افراد چاق افزوده می‌شود براساس آمار وزارت بهداشت و درمان بیش از 27 درصد مردان و 40 درصد زنان کشور چاق هستند. در این میان 70 درصد زنان 15 تا 24 ساله و 17 درصد مردان کشور از کم تحرکی چاق شده اند.

 معضل چاقی این فرصت را در اختیار برخی افراد قرار داده تا با تبلیغاتی که به گفته بسیاری از پزشکان جنبه علمی ندارند، دکان پرسودی را برای خود ایجاد کنند. این در حالی است که شمار زیادی از موسسات لاغری و تناسب اندام مجوز قانونی برای فعالیت در این زمینه ندارند اما به راحتی و به دلیل نبود نظارت بر عملکرشان، تبلیغات گسترده ای توسط این مراکز در رسانه های داخلی و خارجی و اینترنت صورت می گیرد.

«استفاده از شلوارک، گن، ژل، گوشواره، قرص،کرم، گیاهان دارویی، پودر، کمربند، چسب، تزریق آمپول لاغری، دستگاه های لاغری و ... تنها بخشی از روش هایی است که امروزه در مراکز زیبایی و لاغری به افراد متقاضی تناسب اندام معرفی می شود و در اینترنت معرفی می شود»
مسوول یکی از موسسات لاغری با بیان این مطلب گفت: «چند سالی است برخی افراد با توجه به نیاز جدید به وجود آمده در جامعه با اجاره یا خرید یک مکان 50 تا 100 متری، استخدام چند منشی و خرید چند دستگاه لاغری و البته بدون مجوز اقدام به تاسیس مراکز تناسب اندام و زیبایی کرده و با تجویز داروها و روش های غیرمجاز برای خود درآمدهای هنگفتی ایجاد می کنند.»

وی با بیان اینکه «بسیاری از داروهایی که هم اکنون برای لاغری مصرف می شود، در فهرست دارویی کشور جایگاهی ندارند و در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی مجوز توزیع و مصرف ندارند»

در مورد اثرات داروهای مختلف لاغری و ضدچاقی اخبار ضدونقیض بسیاری موجود است. تبلیغات مختلف، از اثرات مفید این داروها و کاهش وزن بدون تحمل گرسنگی صحبت می کنند; ولی پزشکان نظر متفاوتی دارند. تحقیقات پزشکی نشان می دهد، این داروها یا بی اثر هستند، یا اثر آنها بسیار کوتاه مدت است و پس از قطع دارو، وزن شخص به حالت اولیه باز می گردد. بدتر از آن برخی از این داروها عوارض بسیار شدیدی دارند، حتی مرگ

دکتر شهرام نادری مسوول گروه درمان سازمان بهزیستی نیزدر این خصوص می گوید: "تعدادی از شرکت های دارویی به تبلیغات بر روی داروها در سایت های اینترنتی می پردازند که کاربران باید نسبت به آنها آگاه باشند." وی می افزاید: "استفاده از داروها براساس تبلیغاتی که برروی سایت های اینترنتی می شود، بسیار خطرناک و اعتیادآور است." نادری تصریح می کند: "داروهای لاغری که بر روی سایت های اینترنتی تبلیغ می شود دارای ترکیبات مواد محرک بوده و جزو مواد اعتیادآور محسوب می شوند و عوارض وحشتناکی دارند."

وی می گوید: متخصصان تغذیه تحت هیچ شرایطی بدون در نظر گرفتن سن، وزن، موقعیت‌های فیزیولوژیکی، بیماری‌های زمینه‌ای و داروهای مصرفی افراد، رژیم غذایی یا داروهای لاغری را حتی اگر مورد تایید باشند، تجویز نمی‌کنند، به این دلیل که تداخل غذا و دارو ممکن است عوارضی جدی را در آن مدت برای فرد مصرف کننده ایجاد کند.

نادری تاکید کرد: «افراد نباید از داروهایی که در مدت زمان کوتاهی وزن را پایین می آورند استفاده کنند چراکه این داروها ترکیبات هورمونی و تیروئیدی دارند و علاوه بر اختلالات گوارشی باعث افزایش احتمال سرطان نیز می شوند. . اکثر موِسساتی که در تبلیغات خود کاهش وزن سریع را نوید میدهند از این روش استفاده میکنند »

از دیگر تبلیغات مراکز زیبایی و تناسب اندام می توان به تبلیغات «لاغری بدن مصرف دارو» در اینترنت اشاره کرد.استفاده از انواع گوشواره، ژل، کرم، پودر، کمربند، طب سوزنی، حجامت و انواع و اقسام وسایل لاغری بازار پررونقی را برای فروشندگان سنتی و اینترنتی این لوازم ایجاد کرده است.
یکی از فروشندگان اینترنتی این لوازم در این باره گفت: «اگر چه بازار اینترنتی این لوازم تا مدتی پیش برای بسیاری از افراد ناشناخته بود اما چند سالی است که این بازار از رونق خوبی برخوردار شده است و آسان بودن خرید اینترنتی در مقایسه با خرید سنتی باعث افزایش روزافزون تعداد مشتری های این روش خرید شده است »

وی اظهار داشت: «همچنین بسیاری از افراد از طریق تبلیغات ماهواره ای با این کالاها آشنا می شوند اما از آنجا که کالاها و لوازم جدید در فروشگاه های شهر توزیع نشده اند مردم خرید خود را از طریق اینترنت و با یک تلفن انجام می دهند.»
وی گران بودن هزینه مراجعه به مراکز زیبایی و تناسب اندام را از دیگر دلایل رونق بازار خرید اینترنتی دانست.

افزایش روزافزون استقبال مردم از لوازمی مانند کمربند، گوشواره، چسب و... در شرایطی صورت می گیرد که به اعتقاد پزشکان این کالاها تنها در کوتاه مدت اثر دارند چرا که منجر به از دست رفتن آب بدن می شوند و با چند روز استفاده یکی دو کیلویی از وزن افراد کم می کنند اما بلافاصله بعد از نوشیدن آب، فرد به وزن اولیه اش برمی گردد. در کمربندهای ویبره هم لرزش باعث می شود چربی ها از نواحی اطراف شکم، پهلوها و... جدا و به سمت قلب و کلیه حرکت کنند که این امر در درازمدت بسیار خطرناک است. کالاهایی هم که با حرارت کار می کند در زنان باعث سوختگی، به هم خوردگی سیکل ماهانه و مشکلات تخمدانی می شود.

اما در این بین عطاری ها هم برای عقب نماندن از این قافله وارد بازار لاغری شده اند و بعضا تبلیغات خود را در اینترنت منتشر می کنند. بیشتر مشتریان این نوع تبلیغات افرادی هستند که از روش های شیمیایی، جراحی و دیگر لوازم لاغری جواب نگرفته اند و رو به گیاه درمانی آورده اند.

عطاری ها دلیل رونق این بازار را بی خطر بودن استفاده از قرص ها و گیاهان دارویی بیان می کند در حالی که بسیاری از پزشکان معتقدند استفاده از گیاه درمانی نیز چندان بی خطر نیست. دکتر مسعود کیمیاگر، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این خصوص میگوید: من این داروها را به هیچ عنوان توصیه نمیکنم؛ چرا که نه تنها تاثیر این داروها و ماده موثرشان قابل پیش بینی و مشخص نیست، بلکه به طور بالقوه نیز میتوانند مضر باشند. درست است که سازندگان این داروها ادعا میکنند که داروهای گیاهی ضدچاقی، سوزاننده چربی هستند ولیکن اشکال در اینجاست که اینها تنها چربیهای اضافه بدن را نمیسوزانند و بعضا سلولهای مفید بدن همچون بافتهای چربی اطراف قلب را نیز میسوزانند.

وی می گوید: در عین حال برخی گیاهان دارویی به ویژه کپسول های دست ساز که تحت عنوان لاغرکننده عرضه می شوند اگرچه قادرند 20 تا 30 درصد وزن را کاهش دهند اما وجود آمفتامین در آنها عوارض منفی مانند تاثیر نامطلوب بر مغز، اعصاب، سیستم گردش خون و جمع شدن آب در بدن دارد.
اما هزینه تهیه کالاهای متنوع اما غیر قابل اطمینان تبلیغی در اینترنت خیلی هم ارزان نیست و بعضا بسیار گران هم می باشد.به عنوان مثال قرصها و کپسولهای لاغری هر دانه قیمتی بین1000 تا 2500 تومان دارند که معمولاً در بسته های 30 تا 90 تایی و به بهایی از 30 تا 225 هزار تومان به فروش می رسند. همچنین پودرهای لاغری

با قیمتی بین 50 تا 200 هزار تومان فروخته می شوند. تزریق موضعی آمپول لاغری نیز در هر بار با قیمتی از 50 تا 150 هزار تومان انجام می شود و حداقل باید 10 تا 15 جلسه تکرار شود.دستگاههای ارتعاشی حرارتی نیز با قیمتی از 10 تا 200 هزار تومان عرضه می شوند. قیمت انواع کرم و ژل لاغری نیز بین 20 تا 80 هزار تومان است. همچنین انواع چسب های لاغری نیز به بهایی از 40 تا 100 هزار تومان عرضه می شود. قیمت انواع اسپری لاغری نیز از 50 هزار تومان شروع شده و به 100 هزار تومان می رسد. بهای انواع داروهای گیاهی و دست ساز لاغری نیز بین پنج تا 50 هزار تومان است. انواع دستگاه های ورزشی لاغری  نیز با قیمت هایی از 50 هزار تا هشت میلیون تومان به فروش می رسند. سونای خشک، آب درمانی، استفاده از سیستم های مدرن همچون رفتاردرمانی و هیپنوتیزم از دیگر روش های لاغری است که چند سالی است در کشور باب شده و هزینه ای بین 10 تا 100 هزار تومان در هر جلسه دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد