نهاد های نظارتی در خواب!

افزایش قابل توجه کلاسهای رقص در تهران 

 

افزایش چشمگیر کلاسهای رقص که بدون مجوز در باشگاههای ورزشی برگزار می شود علاوه بر نمایش ضعف نهادهای نظارتی در برگزاری این کلاسهای غیر قانونی ، حکایت از وضعیت فرهنگی جامعه در بالا بردن تقاضا برای برگزاری چنین کلاسهایی دارد. 
 

در و دیوار ورزشگاه پوشیده شده از آینه های قدی بلند است و همین امر تعداد ورزشکاران داخل سالن را چند برابر نشان می دهد .صدای بلند موسیقی در فضای داخل و خارج سالن در حال پخش شدن است.منشی ورزشگاه با اشاره مربی CD ،موسیقی را عوض می کند و صدای تند موسیقی خارجی طنین انداز می شود . فریاد و شادی ورزشکاران در داخل سالن ، وسوسه ات می کند که به داخل نگاهی بیندازی اما اجازه داخل شدن به سالن را نداری مگر در صورتی که در کلاس ثبت نام کرده باشی.
از خانم منشی در مورد کلاسهای موجود در ورزشگاه سوال می پرسم .دختر جوانی که نقش منشی را بر عهده دارد از انواع کلاسهایی همچون ایروبیک ، تکواندو، ژیمناستیک ، کار با دستگاه و ... نام می برد و برای هر رشته ورزشی نام مربی که علی الظاهر مشهور نیز بود ، می برد.
اما وقتی از هویت کلاسی که در حال حاضر برپاست جویا می شوم ، منشی آن کلاس را "آموزش حرکات موزون " یا همان رقص می نامد و وقتی تعجب من را در قیافه ام می خواند شروع به توضیح دادن می کند:"مربی این کلاس فارغ التحصیل دنس باله از ترکیه هسنتد اما به شیوه های دیگر هم مانند عربی ، اسپانیایی، هیپ هاپ،تکنوو سنتی و ایرانی مسلط هستند .هنرجوها! نیز بسته به تمایلشون به یادگیری انواع متنوع سبک ، در ساعات مختلف کلاس شرکت می کنند."
وقتی پیگیر مجوز این کلاسها می شوم ، منشی می گویدهیچ کلاس رقصی در ایران مجوز ندارد . هر چند وقت یکبار هم اداره اماکن در ورزشگاه را می بندد . البته ما تا به حال هم شانس داشتیم و هم پارتی که تعطیل نشدیم.
اما مدیر باشگاه ورزشی در حوالی خیابان ولی عصر تهران با این نظر موافق نیست .او که خود را یکی از مدیران ارشد یکی از فدراسیونهای ورزشی معرفی می کند با خونسردی می گوید: من خودم از مسئولان اداره اماکن سوال کردم .گفتند ما می دانیم که چه باشگاههایی کلاس رقص دارند ولی تا وقتی کسی شکایت نکرده باشد کاری به کارشان نداریم.
اما مسئولین اداره اماکن عقیده متفاوتی دارندو اذعان می کنند اگر متوجه برگزاری کلاسهای غیر قانونی در هر مکان عمومی و خصوصی بشویم ، آ ن کلاس را منحل و مجوز ان را باطل می کنیم.
نکته قابل توجه اینجاست با اینکه مسئولین اداره اماکن تصریح می کنند که با این کلاسها برخورد می کنند اما به راحتی در هر محله ای می توان یکی از همین کلاسها را پیدا کرد که یا از سهل انگاری این سازمان خبر می دهد و یا از بی اطلاعی آن . که هر دو این عوامل، نقطه ضعفی بزرگ در عملکرد این سازمان است.
اما به نظر می رسد در این زمینه سازمان تربیت بدنی نیز دخیل باشداما در پیگیری ها از این سازمان تنها مشخص شد که سازمان تربیت بدنی بر فعالیت ورزشی باشگاهها نظارت دارد و در قبال عملکرد مربیان اموزشی که حکم این سازمان را نیز داشته باشد، پاسخگو است.
پنهان کاری در برگزاری کلاسهای رقص، امکان تبلیغات از این کلاسها به صورت دهان به دهان تبلیغ می شود اما یکی از شرکت کنندگان این کلاسها معتقد است نوع تبلیغات باشگاه نشان دهنده وجود چنین کلاسهایی است.مثلا در تبلیغ نوشته می شود ایروبیک و سه نقطه و بعد در کنار این سه نقطه یک طرح کوچک از فردی در حال برک زدن می کشند که این نشانه ای از وجود کلاس رقص است.
افزایش چشمگیر این کلاسها در نقاط مختلف تهران و تبلیغات گسترده آن در اینترنت حکایت از افزایش متقاضیانی دارد که تمایل به شرکت در این کلاسها را دارند.عده ای از متقاضیان صرف تناسب اندام و لاغری به این ورزشگاهها مراجعه می کنند اما غالب شرکت کنندگان به جهت یادگیری رقص برای حضور در مجالس خاص همانند مهمانیها و عروسیها و... راغب به شرکت در این کلاسها هستند.
در حال حاضر هزینه برگزاری کلاسهای رقص در تهران در مناطق مختلف متنوع و بین 15 تا 40 هزار تومان برای هر ماه در کلاسهای عمومی و تا 150 هزار تومان برای کلاسهای خصوصی است.
در هر حال فارغ از ضعف نظارتی نهادهای مسئول در برگزاری چنین کلاسهایی،ضعف فرهنگی در این زمینه نیز منجر به افزایش برگزاری مراسمات خاص در جامعه و به تبع گسترش و ترویج کلاسهای غیر قانونی رقص گردیده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
ژیلا سه‌شنبه 17 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 09:26 ق.ظ

بالاخره یک جایی خانمها باید یاد بگیرند که برقصند، حتی اگر بخواههند این کار را فقط برای ههمسرشان انجام دهند.
از دل مادرشان که این را بلد نیستند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد