نگاهی به اینترنتی شدن بساط سی دی فروش های خیابانی

اشتغال زایی از "پشت شهرداری" تا اینترنت 

 

اول از تکرار اسامی سی دی ها کلافه می شوی اما کمی بعد وسوسه می شوی که نگاهی به بساطش بیندازی.فروشنده انواع و اقسام سی دی فیلم بدون سانسور با تصاویر روی جلد مستهجن را به تو عرضه می کند.اول نگاهی به سی دی ها و سپس نگاهی به صورت فروشنده می اندازی .جوانی حداکثر 25 ساله با ظاهری آراسته ،که اگر جای دیگر او را ملاقات می کردی ، هر شغلی را بجز این گونه کسب درآمد برایش متصور می شدی .   

 

روزانه دست کم 80 تا 100 حلقه فیلم به انواع و اقسام آدمها از نوجوان تا پیرمرد می فروشد اما بیشتر مشتریانش نوجوانان و جوانان 13 تا 30 ساله اند . با احتساب قیمت هر سی دی 1500 تومان ، تقریبا روزانه 150 هزار تومان درآمد دارد که خودش می گوید 30 درصد از فروشش سود است و اگر گیر نیروی انتظامی نیفتد و یا خبری از طرح امنیت اجتماعی نباشد ،ماهیانه در حدود 500تا600 هزار تومان درآمد دارد .
فروشنده در بین هر دو کلمه صحبتی که با من می کند مراقب است کسی دست خالی از کنار بساطش عبور نکند.معتقد است بیشتر مردم به دنبال سی دی های خانوادگی هستند.
سی دی هایش را از چند شرکت خصوصی تهیه می کند که آن شرکتها هم از عمده فروشیهای انقلاب تهیه و تکثیر می کنند اما اگرگیر دادسرا هم بیافتد به هیچ عنوان نام آن شرکتها را اعلام نمی کند چون با آنها رابطه داد و ستدی داشته است.
آقا سی دی فیلم... را داری؟ مرد فروشنده سری تکان می دهد و می گوید:با زبان اصلی است و سانسور نشده.پسرک 1500 تومان می دهد، سی دی را می گیرد و می رود.
سرش که خلوت می شود می گوید :ما هم باید کم کم این بساطمان را جمع کنیم.ضریب امنیتش خیلی پایین آمده ،باید مثل بقیه سراغ فروش اینترنتی برویم .وقتی تعجبم را می بیند ادامه می دهد : الان اکثر همکاران با امنیت بیشتر اگهی فروش در اینترنت می دهند و مشتریان زیادی هم دارند .اینطور نه کسی ادرسشان را یاد می گیرد و نه کسی به انها گیر می دهد .
وقتی از قانونی بودن این کار سوال می کنم نیشخندی به گوشه لبش می نیشد و می گوید زندگی کردن پول می خواهد همه که مثل شما درس نمی خوانند و دانشگاه نمی روند .در این مملکت برای دیپلمه ها یی مثل من کار نیست دیگر ما قید قانونی و غیر قانونی بودن و حرام و حلال را زده ایم.اما انصاف داریم سی دی خام یا اشتباه دست مردم ندهیم که حق الناس گردنمان نباشد!
تجربه ثابت کرده است که اگر بخواهم درامد بیشتری داشته باشم باید در کنار فروش سی دی مجاز سی دی غیر مجاز هم بفروشم.
دکتر ناصر مودب، روانشناس و استاد دانشگاه در خصوص فروش سیدیهای غیرمجاز میگوید: باید با سه دیدگاه این موضوع را بررسی کرد که این دیدگاه شامل فروشندگان سیدیهای غیرمجاز، خریداران سیدیهای غیرمجاز و بستر مناسب این موضوع است.
وی ادامه میدهد: بسترهای افزایش این موضوع در جامعه، افرادهایی سودجو هستند؛ افراد دارای هیجانهای مختلف، تنوع طلب و تجربهطلب هستند که این هیجانات خود بسترساز است.
این روانشناس میافزاید: در سنین مختلف، افراد پختگی لازم را نداشته و نمیتوانند هیجانهای خود را کنترل کنندو گرایش نوجوانان و جوانانی که در سن ازدواج هستند به سیدیهای غیرمجاز بیشتر است.
وی اضافه میکند: رسانهها باید افراد جامعه را در این خصوص آگاه سازنند و به آنها بفهمانند که استفاده از این سیدیها موجب آسیبهای اخلاقی در جامعه میشود.
دکتر مودب میافزاید: افرادی که گرایش کمتری نسبت به این سیدیهای مبتذل دارند، افرادی هستند که در خانواده افراد تحصیلکرده دارند، در سطوح سنی بالاتر هستند، مذهبی بوده و الگو مناسبی در خانواده دارند.
این استاد دانشگاه میگوید: وقتی بسترهای انحرافات برای افراد و به ویژه در خصوص سیدی فروشان خیابانی وجود داشته باشد، افراد سود جو نیز پرورش پیدا میکنند.
این روانشناس اظهار میدارد: سیدی فروشان افرادی هستند که به رفتارهای اخلاقی پایبند نبوده و در جایگاه اجتماعی مناسبی قرار نگرفتهاند و به همین دلیل دست به شغلهای غیرمجاز و توزیع سیدیهای غیراخلاقی میزنند.
مودب میافزاید: افراد سیدیفروش غیرمجاز در خانوادههایی زندگی میکنند که از نظر اقتصادی وضع مالی خوبی ندارند و اعتیاد دامانگیر آنهاست.
این روانشناس اضافه میکند: تعداد افراد دستفروش سیدی رو به افزایش است که خود یکی از معضلات جامعه کنونی است.
این استاد دانشگاه بیان میکند: در خصوص بحث نظارتی، مسئولان نیروی انتظامی باید به نحو احسن بر تمامی افراد کلوپی که متولی این موضوع هستند، نظارت درست داشته باشند.
وی ادامه میدهد: برخی از کلوپها به دلیل اینکه تحت پوشش مجوز قانونی هستند از این موقعیت سوءاستفاده کرده و سیدیهای غیرمجاز به مردم توزیع میکنند.
مودب در انتها اضافه میکند: مسئولان باید به تمامی افراد جامعه از طریق رسانهها آگاهیهای لازم را در این خصوص داده و خانودهها باید در محیط منزل فرهنگسازی لازم را انجام دهند.
ظاهرا این حکایت غم انگیز در جامعه ما پایانی ندارد؛ مگر آنکه از سوی مسئولان مربوطه و دستگاه قضایی چاره ای اساسی برای رفع آن اندیشیده شود؛ چرا که اگر درحوالی همین میدان امام خمینی یا ناصرخسرو، میدان ولیعصر، میدان آزادی و... در تهران دقایقی را قدم بزنید، خواهید دید که افراد زیادی به صورت دستفروشی درگوشه و کنار خیابان به فروش این نوع سی دی ها می پردازند و متاسفانه از بازار پررونقی هم برخوردارند.و خدا می داند که چه تعداد فروشنده اینترنتی در این زمینه وجپود دارد که به صورت زیر زمینی و مخفیانه این سی دی ها را در جامعه پخش می کنند و اگر روزی فرا رسد که تمام بساط سی دی فروشان مبتذل از میادین شهر جمع شود با دست فروشان اینترنتی چه خواهیم کرد .
با این حال برخی کارشناسان معتقدند اگر قانون مبارزه با جرائم اینترنتی تدوین و تصویب و اجرا شود می توان گام موثری در برخورد با مبتذل فروشان اینترنتی برداشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد